Zarządzenie Nr 46/2011
Burmistrza Gminy Iwonicz-Zdrój
z dnia 31 maja 2011r.
W sprawie karty audytu wewnętrznego .
Na podstawie art. 33 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym(tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm), art. 272 ust.1 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz 1240) ,
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz 1240) ,
zarządza się, co następuje :
§ 1
Ustala się Kartę Audytu Wewnętrznego stanowiącą załącznik do zarządzenia .
§2
Wykonanie Zarządzenia powierzam audytorowi wewnętrznemu.
§ 3
Zarządzenie wchodzi z dniem podjęcia
Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Gminy Iwonicz-Zdrój
Nr 46 /2011 z dnia 31 maja 2011r.
Karta audytu wewnętrznego w Urzędzie Gminy
Iwonicz-Zdrój
Zgodnie z Międzynarodowymi Ramowymi Zasadami Praktyki Zawodowej The Institute of Internal Auditors (IIA): „Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną, obiektywnie zapewniającą i doradczą, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Pomaga on organizacji w osiąganiu jej celów poprzez systematyczne i zdyscyplinowane podejścia do oceny i doskonalenia skuteczności procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i governance1„.
Rozdział I Postanowienia wstępne
§1
Karta Audytu Wewnętrznego w Urzędzie Miasta i Gminy Iwonicz-Zdrój, zwana w dalszej części Kartą, określa cel, uprawnienia i odpowiedzialność odnoszące się do działania audytu wewnętrznego w Urzędzie Miasta I Gminy a także zasady, sposób i tryb przeprowadzania Audytu wewnętrznego.
§2 Ilekroć w Karcie jest mowa o:
-
Audycie wewnętrznym – należy przez to rozumieć ogół działań, przez które Burmistrz Gminy Iwonicz-Zdrój uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę funkcjonowania referatów w zakresie ich działalności, z uwzględnieniem gospodarki
finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także
przejrzystości i jawności, -
Audytorze wewnętrznym – należy przez to rozumieć osobę upoważnioną do
wykonywania zadania audytowego, -
Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Iwonicz-Zdrój,
-
Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Iwonicz-Zdrój,
-
Jednostce audytowanej- należy przez to rozumieć referat, jednostkę organizacyjną Gminy Iwonicz-Zdrój
-
Kierowniku jednostki audytowanej – należy przez to rozumieć kierującego jednostką organizacyjną gminy
-
Zadaniu audytowym – należy przez to rozumieć czynności zmierzające do oceny
systemu funkcjonującego w wyznaczonym obszarze, z uwzględnieniem gospodarki
finansowej konkretnego referatu, jednostki organizacyjnej gminy -
Standardach – należy przez to rozumieć Międzynarodowe Standardy Praktyki Audytu
Wewnętrznego IIA (The Institute of Internal Auditors) i Standardy Ministerstwa
Finansów.
NIEZALEŻNOŚĆ
§3
Audyt wewnętrzny w Urzędzie wykonywany jest przez Audytora „Usługodawcy”, który podlega bezpośrednio Burmistrzowi Gminy.
MISJA i ZADANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
§4
1. Zadaniem audytu wewnętrznego jest dostarczenie Burmistrzowi Gminy Uzdrowiskowej Iwonicz-Zdrój obiektywnego i niezależnego zapewnienia oraz działań doradczych w celu poprawy funkcjonowania referatów oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie ich działalności.
2. Audyt wewnętrzny pomaga jednostce audytowanej osiągnąć jej cele poprzez systematyczne,
uporządkowane podejście dotyczące ocen i poprawy skuteczności zarządzania ryzykiem,
systemu kontroli oraz ładu organizacyjnego.
uporządkowane podejście dotyczące ocen i poprawy skuteczności zarządzania ryzykiem,
systemu kontroli oraz ładu organizacyjnego.
3.Audytor wewnętrzny wspomaga Burmistrza w koordynowaniu audytu
wewnętrznego w jednostkach organizacyjnych gminy.
wewnętrznego w jednostkach organizacyjnych gminy.
§5
1.Audytor wewnętrzny przeprowadza audyt wewnętrzny:
-
referatów,
-
zadań realizowanych przez Urząd, w których uczestniczą gminne jednostki
organizacyjne.
-
Audyt Wewnętrzny wspiera Burmistrza w realizacji celów i zadań
przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena ta dotyczy w
szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w jednostce. -
Celem pracy Audytora Wewnętrznego jest ustalenie, czy wprowadzony przez
kierownictwo system zarządzania ryzykiem, system kontroli zarządczej i ład organizacyjny są
odpowiednie i czy funkcjonują w sposób, który zapewnia, że:
-
istotne ryzyka są odpowiednio zidentyfikowane i zarządzane,
-
współpraca, współdziałanie kierowników wszystkich szczebli odpowiada potrzebom,
-
istotne informacje dotyczące finansów, zarządzania i działalności operacyjnej są
dokładne, wiarygodne i aktualne, -
pracownicy wykonują swoje obowiązki w zgodzie z politykami, standardami,
procedurami oraz przepisami prawa, -
zasoby są odpowiednio zabezpieczone i wykorzystywane efektywnie,
-
programy i plany są realizowane, a ich cele osiągane,
-
jakość i ciągła jej poprawa zajmują należne miejsce w systemie kontroli zarządczej,
-
istotne zmiany w przepisach mających wpływ na pracę urzędu są śledzone i odpowiednio
wprowadzane w życie.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
§6
Audytor Wewnętrzny jest odpowiedzialny za przedstawienie:
-
oceny dotyczącej właściwości i skuteczności systemu kontroli zarządczej i
systemu zarządzania ryzykiem w Urzędzie, -
istotnych kwestii dotyczących procesów nadzoru na działalnością, możliwych usprawnień
oraz rekomendacji dla rozwiązania problemów,
OBOWIĄZKI
§7
Audytor Wewnętrzny zobowiązany jest do:
1) przygotowania Rocznego Planu Audytu Wewnętrznego na podstawie metodologii opartej na analizie ryzyka, włączając wszystkie ryzyka oraz uwagi dotyczące kontroli zarządczej wskazane przez kierownictwo oraz dostarczeniu planu Burmistrzowi do zatwierdzenia,
-
wykonywania zadań zatwierdzonych w Rocznym Planie Audytu Wewnętrznego Urzędu Gminy Uzdrowiskowej Iwonicz-Zdrój oraz specjalnych zadań lub projektów zleconych przez Burmistrza,
-
zapewnienia, o posiadaniu wystarczającej wiedzy, umiejętności, doświadczenie i certyfikatów zawodowych, aby sprostać wymaganiom zapisanym w niniejszym zarządzeniu,
-
podejmowania niezależnie od zadań zapewniających, także zadań doradczych, aby
wspierać kierownictwo w osiąganiu celów. -
analizowania i oceny nowych oraz zmienianych usług, procesów, działań i mechanizmów
kontroli w trakcie projektowania oraz wdrażania, -
dokumentowania przebiegu i wyników zadania audytowego zgodnie z wymogami
określonymi w obowiązującej instrukcji kancelaryjnej oraz zgodnie z Księgą Procedur
Audytu Wewnętrznego.
UPRAWNIENIA
§8
1.Audytor Wewnętrzny jest uprawniony do:
-
nieograniczonego dostępu do wszystkich funkcji, zapisów oraz majątku Urzędu,
-
bezpośrednich kontaktów z pracownikami Urzędu,
-
bezpośrednich kontaktów z Burmistrzem Gminy,
-
ustalania częstotliwości badań, wyboru obiektów badań, ustalania
zakresów badań oraz stosowania technik wymaganych dla osiągnięcia celów zadań
audytowych, -
otrzymania niezbędnej pomocy ze strony wszystkich pracowników jednostki
audytowanej, -
korzystania w razie potrzeby z pomocy innych usług specjalistycznych zarówno
wewnątrz jak i na zewnątrz Urzędu,
-
Audytor Wewnętrzny współpracuje z wewnętrznymi jak i zewnętrznymi kontrolerami, zapewniając odpowiedni zakres audytu oraz minimalizując dublowanie wysiłków.
-
Audytor Wewnętrzny nie może:
-
wykonywać żadnych obowiązków operacyjnych w Urzędzie lub w gminny jednostkach organizacyjnych, za wyjątkiem udziału w projektach doskonalących system kontroli zarządczej,
STANDARDY PRAKTYKI AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
§9
Audytor wewnętrzny wykonuje planowane i zlecane przez Burmistrza zadania audytowe z zachowaniem Standardów dotyczących konkretnych obszarów poddanych ocenie w Urzędzie.
Audytor wewnętrzny opracowuje i corocznie aktualizuje analizę ryzyka w działalności Urzędu jako podstawę dla przygotowania rocznych planów Audytu Wewnętrznego .
ROCZNY PLAN AUDYTU WEWNĘTRZNEGO URZĘDU
§10
-
Zadania audytowe winny być realizowane w oparciu o Roczny Plan Audytu Wewnętrznego Urzędu przygotowany przez Audytora Wewnętrznego, a następnie zatwierdzony przez Burmistrza. Powyższy plan jest opracowywany do końca roku poprzedzającego jego realizację lub w terminie ustalonym w umowie z usługodawcą .
-
Plan, o którym mowa w ust. 1, zostaje umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Iwonicz-Zdrój.
WYKONYWANIE ZADAŃ AUDYTOWYCH
§11
Czynności dokonywane w ramach zadań audytu wewnętrznego polegają m.in. na:
-
ocenie funkcjonowania systemu organizacyjnego w obszarze audytowanym,
-
analizie ryzyk w obszarze audytowanym,
-
ocenie adekwatności, efektywności i skuteczności systemu kontroli,
-
ustaleniu stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania i gospodarki finansowej jednostki
audytowanej poprzez:
-
kontrolę poprawności i zgodności zapisów w księgach rachunkowych z dowodami
księgowymi, badanie dowodów księgowych, -
dokonanie oceny systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi
oraz gospodarowania mieniem, -
dokonanie oceny efektywności i gospodarności zarządzania finansowego,
-
dokumentowaniu ewentualnych nieprawidłowości,
-
analizie przyczyn i skutków ustalonych uchybień,
-
przedstawieniu uwag i wniosków w sprawie usunięcia uchybień oraz usprawnienia
systemu organizacji, z uwzględnieniem gospodarki finansowej jednostki audytowanej, -
kontroli wykorzystania propozycji i zaleceń sformułowanych w sprawozdaniu,
-
ocenie przestrzegania przepisów powszechnie obowiązujących, przepisów wewnętrznych
w tym zarządzeń, poleceń służbowych, pism okólnych, -
ocenie skuteczności działania referatów,
-
analizie możliwości wprowadzenia zmian organizacyjnych mających na celu
usprawnienie pracy.
§ 12 Audyt wewnętrzny może przyjąć formę:
-
zadania przeprowadzonego w celu dokonania oceny całokształtu zagadnień, problemów związanych z działalnością jednostki audytowanej lub jednego z jej zadań budżetowych,
-
zadania przeprowadzonego w celu dokonania oceny wybranego zagadnienia,
-
czynności sprawdzających – przeprowadzony w celu dokonania oceny dostosowania
działań jednostki audytowanej do zaleceń sformułowanych w treści sprawozdania, o
którym mowa w § 16 niniejszej Karty.
§13
-
Audytor wewnętrzny przeprowadza czynności w jednostce audytowanej na podstawie
pisemnego, imiennego upoważnienia podpisanego przez Burmistrza. -
Audytor wewnętrzny podlega wyłączeniu od udziału w zadaniu audytowym, jeżeli wyniki
oceny mogą dotyczyć jego małżonka, krewnych i powinowatych lub osób, z którymi łączy
audytora wewnętrznego stosunek osobisty tego rodzaju, że mógłby wywołać uzasadnionewątpliwości, co do jego bezstronności oraz gdy, w okresie roku przed rozpoczęciem realizacji zadania audytowego, audytor wewnętrzny pracował w jednostce audytowanej.
§ 14
-
Przed rozpoczęciem działań audytowych kierownik jednostki audytowanej otrzymuje
informację od Audytora Wewnętrznego o planowanym terminie rozpoczęcia zadania audytowego w jego jednostce. -
Narada otwierająca zwoływana jest w celu określenia tematyki, założeń organizacyjnych
planowanego zadania audytowego oraz w celu uzgodnienia sposobu unikania zakłóceń
w pracy jednostki audytowanej w czasie przeprowadzania zadania audytowego. -
Z przeprowadzonej narady audytor wewnętrzny sporządza protokół, który zawiera
w szczególności informacje o celu, przebiegu i wyniku narady.
§15
1.Audytor wewnętrzny dokonuje ustaleń na podstawie:
-
dokumentacji spraw realizowanych przez jednostkę audytowaną,
-
dokumentacji finansowej w tym m.in.: dowodów księgowych, danych z ewidencji
i sprawozdawczości, -
oględzin,
-
wyjaśnień i oświadczeń pracowników,
-
danych zawartych w Systemach Informatycznych Urzędu Gminy Iwonicz-Zdrój
-
w razie konieczności – opinii rzeczoznawców.
-
Każdy pracownik jednostki audytowanej może złożyć z własnej inicjatywy pisemne lub ustne
oświadczenie. -
W uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny po uzyskaniu opinii kierownika jednostki audytowanej – dokonuje zmian programu zadania audytowego w trakcie jego przeprowadzania. Zmiana wymaga akceptacji Burmistrza Gminy.
-
Audytor Wewnętrzny uwzględniając Roczny Plan Audytu Wewnętrznego Urzędu może
przedłużyć czas trwania zadania audytowego. -
Treść ustnego oświadczenia pracownika jednostki audytowanej audytor wewnętrzny utrwala w formie pisemnego protokołu, który w razie potrzeby podlega podpisaniu przez pracownika składającego oświadczenie. W przypadku odmowy podpisu – dokument podpisany przez audytora załączany jest również do akt.
§16
-
Po przeprowadzeniu zadania audytowego audytor wewnętrzny zwołuje naradę zamykającą.
-
Narada zamykająca organizowana jest w celu przedstawienia wstępnych ustaleń i wniosków
oraz określenia i omówienia środków zmierzających do usprawnienia badanej działalności. W
porozumieniu z jednostką audytowaną określone zostają sposoby i terminy realizacji
ustalonych zaleceń. -
Z przeprowadzonej narady audytor wewnętrzny sporządza protokół.
§ 17
-
Ostateczne ustalenia zadania audytowego zawarte są w sprawozdaniu wstępnym z przeprowadzenia zadania audytowego, które powinno określać fakty stanowiące podstawę do oceny działalności jednostki audytowanej.
-
Sprawozdanie wstępne z przeprowadzonego zadania audytowego audytor wewnętrzny
doręcza kierownikowi jednostki audytowanej. -
W terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania wstępnego z przeprowadzonego zadania audytowego kierownik jednostki audytowanej:
-
ustosunkowuje się do rekomendacji zawartych w sprawozdaniu wstępnym,
-
może zgłosić pisemne wyjaśnienie lub umotywowane zastrzeżenia, co do zawartych w sprawozdaniu ustaleń.
-
W razie zgłoszenia wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3 pkt 2, audytor wewnętrzny winien zbadać zasadność tych zastrzeżeń oraz wyjaśnień i w uzasadnionych przypadkach uzupełnić lub skorygować sprawozdanie wstępne.
-
W razie nieuwzględnienia powyższych zastrzeżeń audytor wewnętrzny przekazuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem, w formie pisemnej, kierownikowi jednostki audytowanej.
-
Audytor sporządza sprawozdanie końcowe, w którym zamieszcza odpowiedź jednostki
audytowanej na rekomendacje oraz w razie potrzeby swój komentarz. -
Sprawozdanie końcowe zostaje podpisane przez audytora wewnętrznego i kierownika referatu oraz przekazane Burmistrzowi Gminy.
SPRAWOZDANIE PRZEJŚCIOWE
§ 18
Sprawozdanie przejściowe sporządza się w sytuacjach, kiedy zachodzi potrzeba pilnego informowania Burmistrza o ustaleniach poczynionych w trakcie zadań audytowych.
SKŁADANIE INFORMACJI I SPRAWOZDAŃ
§ 19
-
Audytor wewnętrzny na bieżąco informuje Burmistrza Gminy o wynikach przeprowadzanych zadań audytowych.
-
Audytor sporządza Roczne sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego .
-
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2 przekazywane jest Burmistrzowi oraz publikowane w BIP.
CZYNNOŚCI SPRAWDZAJĄCE
§ 20
-
Audytor wewnętrzny przeprowadza czynności sprawdzające (audyt sprawdzający), dokonując oceny dostosowania działań jednostki audytowanej do uwag i zaleceń sformułowanych w treści sprawozdania.
-
Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających sporządzane są w formie notatki informacyjnej.
-
Notatka informacyjna przekazywana jest Burmistrzowi oraz kierownikowi referatu , lub kierownikowi jednostki audytowanej, w której przeprowadzono czynności sprawdzające.
Governance (ang) -kombinacja procesów oraz struktur wprowadzonych przez radę (organ zarządzający/ decyzyjny organizacji) dla informowania , kierowania, zarządzania oraz monitorowania organizacji , kierujących do osiągnięcia jej celów (według Glosariusza do „Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego”IIA). W języku polskim termin „Gowernance” jest utożsamiany z pojęciem „Ład organizacyjny”.