Uchwała Nr XXXIX/275/2013
Rady Miejskiej w Iwoniczu-Zdroju
z dnia 26 listopada 2013 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Iwonicz-Zdrój na 2014 rok.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. 2013 r., poz. 594), art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2012r., poz. 1356)
Rada Miejska w Iwoniczu-Zdroju
uchwala
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Gminie Iwonicz-Zdrój na 2014 rok.
I. Wstęp
§ 1. Nadmierne spożywanie alkoholu stanowi jeden z najbardziej szkodliwych czynników mających wpływ na zdrowie i życie osób uzależnionych oraz ich rodzin. Tak zwane szkodliwe picie może być przyczyną wielu schorzeń somatycznych i psychicznych. Alkoholizm jest chorobą chroniczną, postępującą i potencjalnie śmiertelną.
Najbardziej poszkodowane są jednak dzieci osób uzależnionych, to ich rozwój emocjonalny i psychofizyczny jest często zaburzony. Życie w ciągłym stresie, poczuciu zagrożenia i doświadczanej przemocy tak psychicznej, jak i fizycznej, prowadzi do zaburzeń zachowania, a w konsekwencji do łamania prawa, prowadzącego do wykluczenia społecznego. Pozostawione bez wsparcia i pomocy terapeutycznej dzieci alkoholików często sięgają po substancje psychoaktywne i psychotropowe i powiększają liczbę osób uzależnionych.
Alkoholizm powoduje znaczne straty nie tylko społeczne, ale i ekonomiczne w skali gospodarki całego kraju – koszty leczenia, wypadków drogowych, zaangażowania wymiaru sprawiedliwości, systemu pomocy społecznej i ubezpieczeń, lecznictwa odwykowego, przedwczesnej umieralności, spadek wydajności pracy i wiele innych. Jak wynika z analizy PARPA z 2008 r. w Polsce straty wynikające z używania i nadużywania alkoholu można szacować na poziomie 22-35 mld zł rocznie.
Światowa Organizacja Zdrowia kwalifikuje alkohol na trzecim miejscu wśród czynników ryzyka mających wpływ na zdrowie i życie ludności i wymienia ponad 60 rodzajów urazów i schorzeń, których przyczyną może być alkohol.
Z raportu WHO, opublikowanego w marcu 2011 r. wynika, że Polska znajduje się wśród państw o najwyższym spożyciu czystego alkoholu na dorosłego mieszkańca. Podczas gdy średnia światowa wynosi 6,13 litra/dorosłą osobę, w Polsce wypija się 13,3 l. Badania wykazały również, że nasz kraj jest jednym z nielicznych państw, w których konsumpcja napojów alkoholowych wzrasta, a odsetek abstynentów jest najniższy. Należy też zwrócić uwagę na fakt, że rośnie spożycie trunków wysokoprocentowych – wynosi ono 66%, na poziomie 20% spożycia utrzymuje się piwo, a wino stanowi 14% kupowanego alkoholu.
Należy też wspomnieć, że rodziny, w których występuje problem alkoholowy zwykle charakteryzuje niższy status socjoekonomiczny, ograniczone możliwości związane z wykształceniem czy podjęciem pracy. Ta grupa rodzin szczególnie narażona jest na występowanie przemocy, aczkolwiek to zjawisko dotyczy nie tylko rodzin dysfunkcyjnych, ale i tych dobrze sytuowanych, w których na pozór nie występują problemy.
Z badań ARC Rynek i Opinia (ARC) przeprowadzonych w 2011 roku wynika, że osoby działające pod wpływem alkoholu stanowiły blisko połowę wszystkich sprawców przemocy domowej, przy czym z roku na rok coraz większa grupa stosujących przemoc to osoby trzeźwe (45% w 2008 roku, 50% w 2009 roku i 57% w 2010 roku).
II. Cele Programu
§ 2. 1. Strategicznym celem Programu jest ograniczenie w Gminie Iwonicz-Zdrój występowania uzależnień, nadużywania alkoholu, używania innych środków psychoaktywnych oraz negatywnych skutków społecznych, będących konsekwencją tych zjawisk, w tym przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
2. Cel strategiczny Programu realizowany będzie w pięciu obszarach:
1) profilaktyka uzależnień i przemocy;
2) pomoc psychospołeczna i prawna;
3) terapia, rehabilitacja i postrehabilitacja;
4) edukacja publiczna;
5) interwencje.
3. Celami operacyjnymi Programu są:
1) ograniczenie skali występowania ryzykownych zachowań u dzieci i młodzieży poprzez realizację działań profilaktycznych;
2) ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie poprzez realizację działań profilaktycznych;
3) zapewnienie pomocy terapeutycznej, rehabilitacyjnej i postrehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, członków ich rodzin oraz osób doznających przemocy – w związku z uzależnieniem lub nadużywaniem alkoholu;
4) zapewnienie pomocy rehabilitacyjnej i postrehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od innych środków psychoaktywnych;
5) poprawa sytuacji społecznej osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem z powodu problemów związanych z uzależnieniem i przemocą poprzez udzielanie kompleksowej pomocy;
6) modyfikacja postaw społecznych wobec niepożądanych zjawisk poprzez prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
7) zapewnienie kompleksowej oferty pomocowej poprzez wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i fundacji oraz osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, innych uzależnień oraz przemocy domowej;
8) ograniczenie naruszania prawa i modyfikacja postaw społecznych wobec naruszeń przepisów określonych w art. 131 (reklama i promocja napojów alkoholowych) i art. 15 (m.in. zakaz sprzedaży napojów alkoholowych osobom do 18 lat) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2012 r., poz. 1356), zwanej dalej „ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”;
9) poszerzanie kompetencji pracowników oświaty, pomocy społecznej, organizacji pozarządowych, członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Iwonicz-Zdrój w zakresie oddziaływań profilaktycznych, znajomości prawa, podejmowania interwencji w sytuacjach problemowych oraz umiejętności psychospołecznych;
10) ograniczenie występowania zjawiska kierowania pojazdami w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem innych środków psychoaktywnych.
III. Zadania do realizacji w 2014 roku
§ 3. 1. Zwiększanie dostępności do różnorodnych form pomocy terapeutycznej
dla osób uzależnionych poprzez:
1) finansowanie i prowadzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego świadczącego pomoc osobom uzależnionym od alkoholu oraz motywowanie ich do leczenia,
2) finansowanie opinii biegłego psychologa orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,
3) upowszechnianie materiałów informacyjnych o chorobie alkoholowej,
4) rozpropagowanie materiałów informacyjnych o możliwości uzyskania przez uzależnionych i współuzależnionych pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej na terenie gminy,
5) współpraca z placówkami służby zdrowia w zakresie leczenia i rehabilitacji uzależnionych od alkoholu,
6) refundacja kosztów leczenia odwykowego – w uzasadnionych przypadkach i pod warunkiem utrzymania trzeźwości w trakcie leczenia (m. in. udokumentowane dojazdy na terapię do Poradni Odwykowej),
7) refundacja kosztów pobytu na obozach, rekolekcjach, szkoleniach, seminariach abstynenckich, zajęciach terapeutycznych, grupach samopomocowych osobom uzależnionym – pod warunkiem utrzymywania trzeźwości,
8) organizowanie i finansowanie szkoleń z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
9) wspieranie środowisk wzajemnej pomocy typu AA i innych.
2. Udzielanie pomocy psychologicznej i prawnej rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie poprzez:
1) wspieranie pomocą psychologiczną i socjoterapeutyczną rodzin z problemem
alkoholowym, przemocą w rodzinie i trudnościami w zakresie opieki i wychowania,
2) konsultacje dla dzieci i młodzieży potrzebujących pomocy psychologicznej,
3) uruchamianie interwencji w przypadku zdiagnozowania przemocy domowej,
4) organizowanie grup wsparcia dla osób po zakończeniu programu leczenia w placówce odwykowej,
5) sfinansowanie szkoleń specjalistycznych dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwiększających kompetencje w zakresie pomagania ofiarom przemocy w rodzinie,
6) wspieranie pracy interdyscyplinarnego zespołu udzielającego pomocy dzieciom i rodzinie z problemami wynikającymi z uzależnień, w szczególności w zakresie współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
7) finansowanie udziału w szkoleniach i konferencjach organizowanych dla osób i grup zawodowych bezpośrednio związanych z problematyką przemocy domowej (m.in. dla członków GKRPA, nauczycieli, policji, zespołu interdyscyplinarnego i innych osób przeciwdziałających szeroko rozumianej patologii społecznej).
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, w tym współorganizowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych, dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo –wychowawczych oraz socjoterapeutycznych poprzez:
1) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania negatywnym zachowaniom społecznym ( alkohol, narkotyki, przemoc ) w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców,
2) wspieranie działań w zakresie realizacji programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży prowadzonych na terenie szkół i innych placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych ( w tym m. in. świetlic),
3) wspieranie programów i przedsięwzięć profilaktycznych realizowanych przez młodzież, skierowanych do grup rówieśniczych ( w tym: spektakli teatralnych, happeningów, koncertów profilaktycznych, warsztatów profilaktyki, zajęć rekreacyjnych itp.),
4) wspieranie szkoleń, kursów specjalistycznych w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych,
5) wspieranie działań świetlic dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka,
6) zakup pomocy i sprzętu, niezbędnego do prowadzenia zajęć w świetlicach,
7) przeprowadzenie diagnozy lokalnych zagrożeń społecznych wśród dzieci i młodzieży,
8) prowadzenie kampanii edukacyjnych na terenie Gminy, udział w kampaniach o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim,
9) promowanie zdrowego stylu życia w trzeźwości poprzez propagowanie pozytywnych wzorców zachowań, w tym umiejętności spędzania wolnego czasu i radzenia sobie z problemami życia codziennego,
10) współorganizację zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży promujących zdrowy styl życia,
11) współpracę z instytucjami, organizacjami prowadzącymi działania wśród dzieci i młodzieży w zakresie profilaktyki uzależnień,
12) zakup materiałów edukacyjnych dla instytucji zajmujących się profilaktyką uzależnień na terenie Gminy Iwonicz-Zdrój,
13) realizacja tzw. profilaktyki alternatyw angażującej dzieci i młodzież w alternatywne formy spędzania czasu wolnego,
14) wspieranie organizacji lokalnych imprez rozrywkowych i sportowych
promujących bezalkoholowe przedsięwzięcia,
15) współorganizację wypoczynku w czasie ferii zimowych i letnich połączonych z programem profilaktycznym,
16) współpracę z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie kwalifikowania
dzieci na wypoczynek letni i zimowy,
17) gromadzenie i upowszechnianie informacji o programach i podmiotach
działających na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz
współpraca z nimi,
18) organizowanie lokalnych imprez profilaktycznych dla dzieci,
19) podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów
alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych,
20) organizacja niedochodowych imprez kulturalnych i sportowych z udziałem dzieci,
młodzieży i rodzin( m. in. festyny, pikniki rodzinne, pielgrzymki, rekolekcje
trzeźwościowe, imprezy okolicznościowe – Dzień Dziecka, Mikołajki itp.),
21) prowadzenie innych zadań wynikłych w trakcie pracy profilaktycznej,
4. Wspomaganie działań instytucji, stowarzyszeń oraz osób fizycznych
służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych poprzez:
1) współpracę z organizacjami pozarządowymi w obszarze profilaktyki i rozwiązywania
problemów uzależnień,
2) współpracę i wspieranie ruchów samopomocowych, w tym Grupy AA” IWONKA”,
3) dofinansowanie imprez, wypoczynku letniego i zimowego oraz innych działań na rzecz przeciwdziałania alkoholizmowi i przemocy w rodzinie,
4) dofinansowanie Sesji szkoleniowych Programu Rozwoju Osobistego,
5) finansowanie innych wydatków związanych z profilaktyką alkoholową,
6) wspieranie klubów sportowych i innych stowarzyszeń kultury fizycznej prowadzących szkolenia sportowe dla dzieci i młodzieży,
7) współpraca z organizacjami kościelnymi i związkami wyznaniowymi działającymi zgodnie z obowiązującym prawem, w dziedzinie przeciwdziałania i rozwiązywania problemów alkoholowych,
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego, poprzez:
15) prowadzenie rozmów interwencyjnych ze sprzedawcami i przedsiębiorcami posiadającymi zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
16) zawiadamianie odpowiednich podmiotów i organów o naruszeniu wyżej określonych przepisów ustawy,
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej, poprzez:
wspieranie zatrudnienia socjalnego osób uzależnionych od alkoholu po zakończonym
leczeniu odwykowym.
§ 4. IV. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1) za udział w posiedzeniu Komisji – 80 złotych,
2) za udział w zespole kontrolującym przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – 100 złotych,
3) za udział w zespole przeprowadzającym rozmowy motywujące do zmiany postaw
i podjęcie działań zmierzających do poddania się leczeniu odwykowemu osób uzależnionych od alkoholu – 100 złotych,
4) za udział w szkoleniach lub innych pracach poza terenem Gminy przysługuje dieta
i zwrot kosztów przejazdu na ogólnych zasadach.
V. Postanowienia końcowe.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych.
|
Przewodniczący Rady Bogusław Dmytrak |